10-11-2014
Wethouder Roeffen opent reis door de kunstgeschiedenis bij particuliere basisschool Winford Oegstgeest
De komende weken gaan de kinderen op Winford veel leren over kunst,
kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing. Telkens kunnen ze in het museum
informatie vinden over de kunstwerken en op een bijbehorende tijdlijn de
stroming, tijdvak en kunstenaar vinden.
Frum van Egmond, coordinator van de Winford scholen, vertelt:"Kunst zegt
heel veel over het dagelijks leven van mensen in een bepaalde tijd. Zo
kun je aan grottekeningen uit de oertijd, veel informatie halen over wat
de mensen aten, hoe ze zich kleedden en
hoe ze op jacht gingen. De kunst uit de Middeleeuwen laat juist zien hoe
belangrijk de kerk toen was en welke kleding en gebruiksvoorwerpen de
mensen toen hadden."
Wethouder Roeffen beaamt dit: "Het is belangrijk om kinderen op
jonge leeftijd al kennis te laten maken met cultuur. Als ze dan buiten
school of op latere momenten in hun leven hier weer mee in aanraking
komen, dan herkennen ze wat ze zien. Ze kunnen het
dan ook in een tijdsperspectief plaatsen. Het is belangrijk dat ons
onderwijs de kinderen "haakjes" biedt, een soort kapstok, waar ze nieuwe
informatie aan kunnen hangen. Met de lessen die de Winford docenten
maken bij dit museum, wordt het onderwijs daadwerkelijk
op een innovatieve manier aangepakt: Kinderen leren vaardigheden die
belangrijk zijn voor onze toekomst.
Terwijl Jos Roeffen door het museum wandelt, zijn de kinderen in
groepjes aan het werk. Er is een groepje bezig met een analyse van het
schilderij "Sterrennacht" van Van Gogh. Een ander groepje maakt
gedichten over een schilderij dat ze hebben gekozen
waar ze een speciaal gevoel bij hebben. Weer een ander groepje doet een
speurtocht door het museum, waarbij ze vragen beantwoorden over de
kunstwerken die ze zien. Weer een andere groep leert kleuren mengen in
een kleurencirkel. Dat is moeilijker dan het lijkt!
"Tijdens de ochtenden werken kinderen aan hun taal- en
rekenvaardigheden", vertelt Van Egmond. "De middagen worden gebruikt
voor dit thema Kunst. Daar zit ook veel toegepaste taal in. Zo gaan de
kinderen in kleine groepjes een Powerpointpresentatie maken
over kunststroming. Daarna maken ze individueel een werkstuk over een
kunstenaar van deze stroming."
De kinderen zijn erg betrokken aan het werk. Ze kijken nauwelijks
op als de wethouder binnen komt om een kijkje te nemen. Wel komt een
groepje meteen geinteresseerd luisteren en kijken als Jos Roeffen
geanimeerd vertelt over de Egyptenaren. Roeffen reageert:
"In mijn schooltijd had je de wereld van school en die daarbuiten. In
dit project worden deze werelden samengebracht."
Voor meer informatie over dit project kunt u contact opnemen met mij:
Met hartelijke groeten,
Frum van Egmond
Winford Oegstgeest
tel 06-24743322